Givskud Zoo, Denemarken

Nieuwe speelplek leidt tot hogere besteding in dierentuin

De Deense dierentuin Givskud Zoo is in 1969 opgericht en uitgegroeid tot een belangrijke vrijetijdsbestemming voor toeristen van dichtbij en ver. In 2010 trok de dierentuin bijna 280.000 bezoekers.

In 2011 heeft de dierentuin in het kader van zijn masterplan en groeistrategie een enorm speelterrein geopend voor kinderen van één tot zestien jaar. De speelplek is verplaatst naar het centrale plein van de dierentuin en gemoderniseerd met gloednieuwe KOMPAN-toestellen voor de allerkleinsten tot de wat oudere kinderen.

De enorme investering is gebaseerd op grondige inzichten in het gedrag van de dierentuinbezoekers. Communicatie- en marketingmanager Morten Andersen vertelt:

"Onze dierentuin is voor gezinnen een dagbesteding. In onze regio hebben mensen keuze uit nogal wat bestemmingen, waaronder LEGOLAND. Ook het winkelcentrum is wat betreft de tijd van onze lokale bezoekers een grote concurrent. Een bezoek aan de dierentuin is een uniek dagje uit en trekt gezinnen aan. Maar de ervaring leert dat geen enkel gezin de hele dag alleen maar naar dieren kijkt."

Andersen legt uit dat mensen in dierentuinen een derde van de tijd naar dieren kijken en de overige tweederde besteden aan sociale activiteiten en recreatie. "Om als bestemming succesvol te zijn, hebben we dus een waardevol aanbod nodig voor de tweederde van de tijd die mensen niet aan de dieren besteden."

"Ook hebben we elk jaar nieuwe attracties nodig, aangezien 65 procent van onze bezoekers binnen twee jaar terugkomt", vervolgt Andersen. "Dat hoeven geen nieuwe dieren te zijn: een update van onze overige voorzieningen is minstens net zo belangrijk om klanten te trekken en hun aandacht vast te houden."

Andersen legt uit dat de speelplek een zeer belangrijk onderdeel is van het gezinsaanbod. "Dat is onze grootste bezoekerscategorie, en ze komen hier om samen een leuke tijd door te brengen. Als de ouders zien dat hun kinderen het op de speelplek naar hun zin hebben, hebben ze het zelf ook naar hun zin."

De installatie van een nieuwe, eersteklas speelplek op het centrale plein van de dierentuin heeft al bewezen meer winst op te leveren. "We zien dat bezoekers graag iets lekkers nuttigen op de speelplek en hebben daarom naast de speelplek een pannenkoekenkiosk geopend. Dit heeft tot nu toe tot een omzetstijging geleid van 10 Deense kroon (EUR 1,34) per bezoek, zonder dat de omzet in onze andere faciliteiten daalt", aldus Andersen. 

"Mensen blijven sinds de opening van onze nieuwe KOMPAN-speelplek langer in de dierentuin. We hebben ook gezien dat de piekuren in onze winkels zijn veranderd. We maken nu budget vrij voor hogere omzetten in de cafetaria, grill en pannenkoekenkiosk als direct gevolg van de nieuwe speelplek", zegt Andersen tot besluit.