HC Andersenschool, Odense -Denemarken

Cases

In het najaar van 2006 opende de H.C. Andersenschool in het Deense Odense een nieuw schoolplein. Het personeel en de leerlingen zijn razend enthousiast en er wordt sinds de opening meer bewogen en minder geruzied onder de leerlingen.

De manager van de naschoolse activiteiten besefte goed hoe belangrijk beweging tijdens de schoolpauzes was toen ze coördinator werd van de speelpleingroep. Vanaf het begin betrok ze de kinderen bij het kiezen van de toestellen, met professionele hulp van een KOMPAN-speladviseur. Architect Gerda Vaaben was verantwoordelijk voor het ontwerp van de speelplek zelf. Een hele uitdaging, gezien het lange, relatief smalle terrein en de direct aangrenzende buren.

De speelplek heeft zijn waarde inmiddels dubbel en dwars bewezen, zowel wat betreft lichaamsbeweging als sociale interactie. Gym- en wiskundeleraar Thomas Dreisig vertelt: "Als gymleraar zie ik dat het speelplein een groot verschil maakt. Het is een echte hindernisbaan, en soms lijken het hier wel de Olympische Spelen". Hij vervolgt: "De leerlingen oefenen op het toestel hun motorische basisvaardigheden. En het zit vol met variaties en uitdagingen."

Dreisig heeft volop ideeën om optimaal gebruik te maken van het speelplein. Niet alleen ten behoeve van de gezondheid, maar ook als hulpmiddel bij het lesgeven: "Hier op de H.C. Andersenschool hanteren we verschillende onderwijsstijlen. Zo kan de Supernova bijvoorbeeld worden gebruikt om de jongste leerlingen cirkels te leren en kan ik op het plein gymles geven. Ik denk dat we verschil gaan zien in de houding van de meer confronterende kinderen als we bij het lesgeven vaker gebruik gaan maken van het speelplein."

Buiten wemelt het van de schommelende, springende, zingende en ballende kinderen. En wat ze ook leren, ze doen het met hun hele lichaam - en met een lach op hun gezicht.

 

Wat & waar
Locatie: Odense, Denemarken