Rotterdam, Nederland

Cases

Kinderen krijgen voet aan de grond in het hart van Rotterdam.

Wat inwonersaantallen betreft, is Rotterdam misschien 'slechts' de tweede stad van Nederland. Maar als je over de Van Brienenoordbrug het centrum nadert, is het duidelijk dat deze havenstad onze hoofdstad in elk geval op één punt overtreft. Op de oever torent de enige echte skyline van ons land imposant boven het water uit. Niet voor niets wordt Rotterdam ook wel 'Manhattan aan de Maas' genoemd. De stad kan zich op meer punten meten aan de Amerikaanse miljoenenstad, want Rotterdam is een metropool met alles wat daarbij hoort: cultuur, sport en een bruisend uitgaansleven. Dat geldt ook voor Nike Footprint.

 

Nike Footprint is een initiatief van de Amerikaanse sportgigant om samen met KOMPAN speelplekken te creëren op plaatsen waar die het hardst nodig zijn. Het plein bij de Schotse kerk op 't Landje in Rotterdam is zo'n plek. Wijkcoördinator Jelle Tjelpa is blij met het geschenk: "Speelruimte is in het centrum altijd een punt van aandacht en op sommige plekken geldt dat nog een beetje extra. Dit plein ligt in een omgeving met drie scholen en een kinderdagverblijf, in het hart van een gemêleerde wijk. Kinderen genoeg dus, maar ook de nodige zorgen. Speeltoestellen hebben het hier in het verleden zwaar te verduren gehad en we wilden per se een plek die zou zijn bestand tegen intensief gebruik en stadse problemen als vandalisme. En dat alles binnen de grenzen van het attractiebesluit. Met Nike en KOMPAN hebben we dat prima ingevuld."

 

Samenwerking en betrokkenheid
Voor een gemeente als Rotterdam wegen allerlei factoren mee als commerciële partijen zich als sponsor aandienen. Maar volgens Tjelpa was het in dit geval geen enkel probleem. "We hebben keurige afspraken gemaakt over promotie, logovermelding, onderhoud en aansprakelijkheid. In die zin is alles in volstrekte openheid geregeld en ook in de buurt was iedereen bij de ontwikkeling betrokken." De bewoners hebben zelfs een beslissende vinger in de pap gehad, want het uiteindelijke ontwerp is door de buurt zelf bijna unaniem gekozen.

 

Een ontwerp voor jong en oud
Het centrale thema op de nieuwe speelplek is beweging. Dat heeft KOMPAN aangekleed met verschillende speeltoestellen uit de GALAXY-serie, met de futuristische Electra als middelpunt. De ondergrond van de speelplek is gemaakt van speciaal Nike-grind dat - en dit is een leuk detail - wordt gemaakt van oude sportschoenzolen. Mocht u zich afvragen waar de naam Nike Footprint vandaan komt, let dan eens goed op de vorm van het speelplein. Die heeft namelijk de vorm van een gigantische schoenzool! De kinderen op 't Landje vinden het allemaal prima. Voor hen telt alleen het plezier dat je op deze speelplek kunt hebben. Voor hun ouders geldt dat trouwens ook, want rond het plein staan allemaal bankjes waar mensen samen kunnen komen om op hun kinderen te letten en gezellig een praatje te maken.

 

Speelplezier is een gedeelde verantwoordelijkheid
Volgens Tjelpa was de speelplek al bij de officiële opening op 5 juli 2006 een groot succes. "Iedereen was erbij: Nike topman Andrew Ogilvy, wethouder L. Bolsius, Willem van Veenendaal van KOMPAN en iedereen uit de buurt. We hadden de speelplek helemaal ingepakt in cadeaupapier, en op het teken van de officials mochten de kinderen hun nieuwe speelplek zelf uitpakken. Wat een spektakel!"

 

Voor KOMPAN is dit NIKE Footprint-project een manier om te laten zien dat speelplezier voor ieder kind een verantwoordelijkheid is die we - net als Nike - serieus nemen. Onze filosofie draait om 'playful living', en dit soort projecten draagt daaraan bij. Keer op keer blijkt dat we met spelen veel kunnen bereiken. Een uniek initiatief voor een unieke speelplek.

  

Wat & waar
Locatie: Rotterdam, Nederland