Tensta, Zweden

Cases

In de Zweedse stad Tensta is de eerste computergestuurde speelplaats van het land te vinden: een KOMPAN ICON-project op maat.

"Het is net een computerspeI, alleen je beweegt veel meer", zegt de elfjarige Alexandra. Samen met haar klasgenootjes is ze naar de nieuwe speelplek in het park gekomen. Iedereen probeert zo veel mogelijk punten te verzamelen door op de verlichte interactieve knoppen te drukken voordat ze stoppen met knipperen.

De tienjarige Isha speelt er minstens één keer per week. "Je kunt lekker bewegen en plezier maken tegelijk", zegt ze. Terwijl Isha meer van klimmen en springen houdt dan van het computergedeelte, is het voor Ali precies andersom. "Ik heb de meeste punten!", roept hij. Lerares Åsa Gustafsson is enthousiast over de nieuwe speelplek omdat hij de kinderen stimuleert om teams te vormen en samen te werken.

Gymleraar Rainer Ahlvik is er van overtuigd dat het spel inactieve kinderen stimuleert om meer te bewegen. De spelletjes zijn eenvoudig en je hoeft geen ingewikkelde gebruiksaanwijzingen door te nemen om te kunnen beginnen.

Dat is een groot voordeel in een multiculturele wijk als Tensta, en mede daardoor is de speelplek een doorslaand succes.

 

Wat & waar 

Locatie: Tensta, Zweden