6 tips voor dramatisch spel buiten

Hoe inspireer je dramatisch spel door middel van thematische speeltuinen en verhoog je de taalstimulatie en verhoog je retentie.

Door Jeanette Fich Jespersen, KOMPAN-speelinstituut

Verbeelding bij kinderen

De mens heeft één gave die ons enorm onderscheidt van andere soorten: Wij kunnen ons verbeelden. Dit is een gave die visies op een betere wereld mogelijk maakt, in ons geval een speelplan om een beter leven voor iedereen te creëren. Deze cognitieve kracht wordt al heel vroeg aangeleerd en op waarde geschat, door middel van spel.

Het nieuwste onderzoek toont aan dat baby's, nog voor ze kunnen praten, geavanceerde cognitieve en sociaal-emotionele kennis kunnen opdoen door middel van fantasiespel of dramatisch spel omdat het vermogen om zich iets voor te stellen er al lang is voordat taal is ontwikkeld.

Dramatisch spel

Doen alsof, rollenspel, fantasiespel, verbeelding, kortom dramatisch spel. Er zijn vele benamingen voor dit geliefde spelgedrag van jonge kinderen. Het vermogen om zich tijdens spel voor te stellen omspant een verscheidenheid aan spelgedragingen: van de ruige spelletjes zoals stoeien zoals andere zoogdieren doen tot uitgebreid rollenspel; van de onbevangen, nabootsende verhaaltjes en probeersels van jongere peuters tot de nauwgezet in scène gezette en van personages voorziene spelletjes van oudere kinderen.

Tijdens mijn observaties heb ik kinderen van 1 jaar oud zien doen alsof ze ijsjes verkochten en ervoor betaalden, terwijl ze oudere leeftijdsgenootjes imiteerden. Ik heb ook gezien hoe 12-jarige autochtone Deense kinderen een overtuigend Brits accent aansloegen toen ze personages speelden uit het televisieprogramma Britain's got talent.

Voordelen taalvaardigheid

Dramatisch spel speelt echter de grootste rol in de ontwikkeling van taal bij jonge kinderen. Uit onderzoek blijkt dat spelen met fantasie de cognitieve vaardigheden van kinderen vergroot, vooral het vermogen om wensen en plannen uit te drukken door middel van zowel gesproken taal als non-verbale communicatie.

Dramatisch spel vergroot ook het inzicht van kinderen in sociaal-emotionele dynamiek, zoals het om de beurt gaan. Kinderen met minder ontwikkelde taalvaardigheden of taalachterstand kunnen door middel van dramatisch spel hun gesproken taal verder ontwikkelen. Kinderen die stress ervaren, kunnen van verlichting vinden door gebeurtenissen na te spelen die onrechtvaardig waren of die hen pijn doen of hebben gedaan.

Hoe motiveer je dramatisch spel op het speelplein

Er zijn verschillende manieren om dramatisch spel in speeltuinen te motiveren of te ondersteunen. Gebaseerd op de spelobservaties in het KOMPAN Play Institute bevelen wij de volgende 6 punten aan om dramatisch spel te bevorderen en zo te profiteren van de voordelen van attractief spel, retentie in het spel en de gunstige ondersteuning van taal-, communicatieve- en sociaal-emotionele vaardigheden:

  • Motiveer rollenspel door middel van intrigerende thema's: dieren, huizen, winkels, verkeer en sprookjes zijn gemakkelijk over te brengen naar de belevingswereld van kinderen en gemakkelijker om over te beginnen praten. Een auto-thema wordt door de meeste leeftijden begrepen en opent de mogelijkheid om zich voor te stellen dat ze een grotere, onbekende wereld ingaan. Bij het ondersteunen van het spel kunnen begeleiders of ouders de verbreding van de woordenschat op gang brengen: "Stuur jij de auto? Waar ga je naartoe? Ga je naar je opa en oma?
  • Verleng de speelduur door interessante speelelementen toe te voegen zoals spiegels, bellen en manipulatieve activiteiten zoals draaibare borden of auditieve stimulatie met muziekpanelen.
  • Verhoog de speelwaarde door een thema te combineren met fysieke speelactiviteiten, bijvoorbeeld glijbanen of klimelementen.
  • Verleng de speelduur door ruimte en gelegenheid voor pauzes en rust toe te voegen - bijvoorbeeld door een patio met zitplaatsen in een speelhuisje of een tafel en bankjes erin.
  • Vergroot het aantal mogelijke gebruikers door speeltoestellen te ontwerpen met meer in- en uitstapmogelijkheden en met activiteiten die zowel binnen als buiten effect hebben zoals bijvoorbeeld draaischijven of trechters. Als een ontwerp geen achterwand heeft, kunnen kinderen ook van buitenaf huisje, autootje of een ander thema spelen..
  • Vergroot de leeftijdsspanne van de gebruikers en de toegankelijkheid door al het bovenstaande op grondniveau aan te bieden.

 

Bronnen:

Department for Education (2016) Early Years Foundation Stage Profile. DfE

Jespersen, J .F .and Magnussen, S., (2019) Play Value Increases with Sensory Play Features, KOMPAN Play Institute whitepaper

Lillard A, Lerner M, Hopkins E, et al. (2013) The impact of pretend play on children’s development: A review of the evidence. Psychological Bulletin 139(1): 1–34.

Skolnick D, Ilgaz H, Hirsh-Pasek K, et al. (2015) Shovels and swords: How realistic and fantastical themes affect children’s word learning. Cognitive Development (35): 1–14