Actief ouder worden

De verschuiving naar een vergrijzende bevolking

In de toekomst zal het aantal ouderen in alle moderne samenlevingen toenemen. De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) schat dat er in het jaar 2050 evenveel ouderen als kinderen in de wereld zullen zijn (1).  Niet alleen zullen er meer ouderen zijn, maar ook zal de perceptie van het oud zijn blijven veranderen. Voorheen werd leeftijd gezien als een natuurlijk zwakheidsproces en als een vermindering van de leefstijlmogelijkheden. Hoewel dit in veel opzichten nog steeds geldt, is deze perceptie verschoven naar een hogere chronologische leeftijdsgroep. In de toekomst zullen mensen in de leeftijd van 65-75 jaar dezelfde levenskwaliteit en levensopties verwachten als jongere personen. Ter illustratie van deze verandering in de perceptie wordt deze leeftijdsgroep (65-75 jaar) "yold" (jongere) genoemd (2) en het percentage "yold" in de welvarende landen is al gestegen van 8% in 2000 tot 11% in 2015. Met betrekking tot outdoorfitness betekent dit dat we meer gebruikers in dit segment kunnen verwachten en dat die gebruikers een hoger activiteitenniveau en een grotere vraag naar op maat gemaakte, effectieve oplossingen zullen hebben.

 

De fysiologische achteruitgang van het ouder worden

Verhoogde leeftijd betekent wel fysiologische veranderingen en verminderde fysieke prestaties, maar veel hiervan wordt toegeschreven aan verminderde fysieke activiteit en kan daarom worden voorkomen of verminderd door regelmatige lichaamsbeweging (3). Een van de meest voor de hand liggende symptomen van leeftijd en inactiviteit is het verlies van spierkracht. Na de leeftijd van 50 jaar hebben we de neiging om ongeveer 1% van de spierkracht per jaar te verliezen met verder versneld verlies na de leeftijd van 75 jaar. Het grootste deel hiervan kan echter worden voorkomen door regelmatige krachttraining, en onderzoek heeft aangetoond dat zelfs op oudere leeftijd de spiermassa kan worden vergroot (4).

Een ander leeftijdsgebonden probleem is een verminderde cardiometabolische gezondheid, waardoor het risico op ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2 toeneemt. Dit kan (voor een groot deel) worden voorkomen met aërobe beweging en meer algemene lichaamsbeweging. Aangezien er een direct verband bestaat tussen cardiorespiratoire conditie en de verwachte levensduur, betekent dit dat de aëroob fitte ouderen langer en met minder jaren aan ziekte lijden (5).

Het risico van vallen

Een veel voorkomend probleem voor ouderen is het verhoogde risico om te vallen als gevolg van verminderde spierfunctie en afnemende motoriek. Ongeveer 1 op de 3 mensen boven de 65 jaar zal naar verwachting een ernstige valpartij meemaken. Onderzoek heeft ook aangetoond dat ouderen die een traumatische gebeurtenis meemaken meer kans hebben om te overleven als ze eerder sterke spieren hebben gehad (6). Net als bij andere kwalen kan het verhoogde risico om te vallen worden gerelateerd aan verminderde fysieke activiteit en veel studies tonen aan dat het risico om te vallen aanzienlijk kan worden verminderd met oefeningen die gericht zijn op loopfunctie, evenwicht en spierkracht (7). In veel studies is het risico op vallen na een bepaalde trainingsperiode ongeveer 30% (8).

Beste oefening voor het voorkomen van levensstijlziektes

De beste oefening voor het voorkomen van de meeste levensstijlziektes is een combinatie van cardiotraining, krachttraining en over het algemeen een verhoogd niveau van lichamelijke activiteit. Cardio training kan een beschermend effect hebben bij veel verschillende intensiteiten, maar hoe hoger de intensiteit, hoe minder tijd er nodig is (8). Krachttraining verhoogt de spierkracht en het metabolisch vermogen van de spieren. Om krachttraining effectief te laten zijn, moeten de oefeningen zo worden uitgevoerd dat de doelspieren binnen 15 herhalingen vermoeid raken (9). Dit kan worden gedaan met een instelbare externe weerstand of met apparatuur die het gebruik van het lichaamsgewicht in verschillende posities vergemakkelijkt. Een verhoogde cardiovasculaire conditie en goed getrainde spieren verbeteren niet alleen het stofwisselingsprofiel, maar zorgen er ook voor dat de persoon meer kan doen en daardoor gemakkelijker een hoog algemeen niveau van lichamelijke activiteit kan behouden.

Beste oefening voor valpreventie

Algemeen wordt erkend dat vallen kan worden voorkomen door een mix van balans-, mobiliteits- en taakgerichte oefeningen (7, 10). Evenwichtsoefeningen kunnen worden uitgevoerd als statische oefeningen (d.w.z. één-benige stand), maar studies hebben aangetoond dat reactieve evenwichtsoefeningen een nog hoger potentieel hebben (11). Reactieve balanstraining betekent niet alleen dat de persoon onstabiel is, maar ook dat de ondergrond kan bewegen. Mobiliteit als begrip omvat het vermogen om te bewegen (zoals lopen), maar ook het algemene vermogen om functionele bewegingen uit te voeren. Een verminderde mobiliteit kan het gevolg zijn van een slechte flexibiliteit in zowel het boven- als onderlichaam. Het is daarom belangrijk om de flexibiliteit van het hele lichaam te behouden. Eenvoudige oefeningen verbeteren de fysieke basisprestaties, maar er zijn ook taakgerichte oefeningen nodig om de meer complexe functionele capaciteit te verbeteren (12). Voorbeelden van taakgerichte oefeningen zijn het lopen op uitdagende oppervlakken, hellingen en trappen. Het belangrijke kenmerk van deze taakgerichte oefeningen is dat ze specifiek het samenspel tussen zintuiglijke feedback, reflexen en motorische vaardigheden verbeteren.  

Sociale en emotionele factoren van lichaamsbeweging voor ouderen

Een belangrijke motiverende factor voor ouderen om te bewegen is de sociale constructie rond de activiteit (13). Om oplossingen te creëren die ervoor zorgen dat ouderen consequent bewegen, is het daarom belangrijk om na te denken over de inrichting van de voorzieningen, de omgeving en de ondersteunende zaken (meubilair etc.). Een ander zeer belangrijk kenmerk is het gevoel van veiligheid. Activiteitengebieden voor ouderen moeten weg zijn van lawaaierige jeugdactiviteiten (zoals skateparken), 's avonds goed verlicht zijn, en paden en andere infrastructuur moeten zo worden aangelegd dat het risico op struikelen en vallen wordt geminimaliseerd en het gevoel van veiligheid wordt gemaximaliseerd.

Bekijk een voorbeeld van een complete actieve agers oplossing

Kwaliteit van  leven

Zelfopgelegde levenskwaliteit is tot op zekere hoogte een subjectieve beoordeling, maar het is zeer belangrijk omdat het precies aangeeft zoals de term zegt: hoe goed een persoon zijn of haar leven waarneemt. Ook lijken mensen die een hoge kwaliteit van leven hebben, naar eigen opvatting, langer te leven (14). Enkele van de onderliggende aanpasbare factoren zijn afwezigheid van ziekte en ongevallen, het vermogen om actief dingen te doen die je leuk vindt, het hebben van een sociaal netwerk en het kunnen zorgen voor jezelf. Al deze dingen kunnen direct positief worden beïnvloed door het deelnemen aan programma's voor lichaamsbeweging met andere mensen.

 

Economische voordelen voor de samenleving

Naar schatting wordt alleen al in de VS elk jaar ongeveer 50 miljard dollar uitgegeven aan niet-dodelijke valpartijen en 754 miljoen dollar aan dodelijke valpartijen. Met een grotere oudere bevolking die in de toekomst wordt verwacht, zullen deze aantallen naar verwachting toenemen (15). Het verminderen van het aantal valpartijen onder ouderen kan direct grote hoeveelheden geld en menselijk leed besparen. 

Ook is berekend dat een algemene toename van het activiteitenniveau van mensen kan besparen op gezondheidskosten. Elke categorieverandering van het activiteitsniveau van een persoon is gerelateerd aan een verandering in de verwachte jaarlijkse gezondheidskosten van US$815. Een categorieverandering zou worden geclassificeerd als gaande van "inactief" naar "onvoldoende actief" of van "onvoldoende actief" naar "actief". Deze cijfers zijn berekend op bevolkingsniveau, maar het onderstreept dat het geven van de mogelijkheid aan iedereen om een gezonde levensstijl te leiden een aanzienlijke invloed kan hebben op kosten voor openbare gezondheidszorg (16).

Samenvattend

In de toekomst zal een groter deel van de bevolking oudere zijn en zij zullen  hogere verwachtingen hebben van wat zij in hun oudere jaren kunnen doen. Met de vergrijzing volgt een fysiologische achteruitgang en een verhoogd risico op levensstijlgerelateerde ziekten, maar dit kan voor een groot deel worden uitgesteld of voorkomen door middel van lichaamsbeweging. Ook kan het leeftijdsspecifieke verhoogde risico op vallen aanzienlijk worden verminderd met een aangepast bewegingsplan. Minder ziekten en ongevallen en een hogere functionele capaciteit in het dagelijks leven betekent een hogere levenskwaliteit voor het individu en minder gezondheidsgerelateerde uitgaven voor de samenleving. Het optimale oefenregime om deze voordelen te bereiken is een mix van cardio-, kracht- en valpreventieoefeningen, bij voorkeur uitgevoerd in motiverende faciliteiten samen met gelijkgestemde personen. 

Referenties

1. Economische en sociale gevolgen van de vergrijzing van de samenleving. Harper S. Wetenschap 2014 

2. Het decennium van de "jongere" begint. De econoom, nov. 2019

3. Consensusverklaring van Kopenhagen 2019: fysieke activiteit en vergrijzing. Bangsbo J et al. Br. J Sports Med 2019

4. Sarcopenia en de gevolgen daarvan voor de stofwisseling. Jager GR et al. Journal of Obesity 2019

5. Vereniging van Cardiorespiratoire Fitness met langdurige sterfte onder volwassenen die een loopbandtest ondergaan. Mandsager et al. JAMA Network Open. 2018 

6. Spierkracht voor en sterfte na een botbreuk bij ouderen. Rantanen T et al. Scand J Med Sci Sports. 2002 

7. Een CDC-Compendium van Effectieve Valinterventies: Wat werkt voor de gemeenschapswoning van oudere volwassenen. Stevens JA & Burns E. National Center for Injury Prevention and Control Centers for Disease Control and Prevention. 2015

8. Vergelijking van de cardioprotectieve voordelen van krachtige versus matige intensiteit aërobe oefeningen. Swain DP & Franklin BA. Am J Cardiol. 2006

9. Een meta-analyse om de dosisrespons voor de sterkteontwikkeling te bepalen. Rhea MR et al. Med Sci Sports Exerc. 2003

10. Doeltreffendheid van een oefenprogramma ter voorkoming van valpartijen in gemeenschapshuisvesting voor oudere volwassenen. Thompson CJ et al. Translationeel tijdschrift van de ACSM. 2019

11. Neuromusculaire en kinematische adaptatie in reactie op de training voor reactief evenwicht - een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek naar valpreventie. Krause A et al. Front Physiol. 2018

12. Interventies om het lopen bij oudere volwassenen te verbeteren. Brach en VanSwearingen. Curr Transl Geriatr en Exp Gerontol Rep. 2013

13. De aanvaardbaarheid van interventies op het gebied van lichaamsbeweging voor oudere volwassenen: Een systematische evaluatie en meta-synthese. Devereux-Fitzgerald A et al. Soc Sci Med. 2016

14. Gezondheidsgerelateerde levenskwaliteit en sterfte in een algemene en oudere populatie van patiënten met type 2 diabetes (ZODIAC-18). Landman GWD et al. Diabeteszorg. 2010

15. Medische kosten van dodelijke en niet-dodelijke valpartijen bij oudere volwassenen. Florence CS et al. Journal of the American Geriatrics Society, 2018

16. Lichaamsbeweging en de bijbehorende medische kostenbesparingen bij risicovolle oudere volwassenen die deelnemen aan een gezondheids- en wellnessprogramma op gemeenschapsniveau. Towne SD et al. PLoS ONE 2018