Waarom cardiorespiratoire conditie zo belangrijk is

Een hoge aërobe conditie hangt samen met een langere levensduur, minder ziekte, een hogere kwaliteit van leven en minder sociaaleconomische belasting.

Cardiorespiratoire conditie

Cardiorespiratoire conditie is een meting van het vermogen van een persoon om met grote spiergroepen te werken voor langere perioden. Dit wordt ook wel aërobe conditie genoemd. Onderzoek heeft aangetoond dat aërobe conditie uiterst belangrijk is voor de gezondheid. Het is een van de sterkste voorspellers voor het sterftecijfer en de risicofactor voor verschillende levensstijlziektes zoals hart- en vaatziekten en type 2-diabetes. Tegelijkertijd is cardiorespiratoire fitheid direct gerelateerd aan fysieke prestaties - zowel in termen van het vermogen om dagelijkse taken uit te voeren als in termen van sportieve prestaties.

Verband tussen cardiorespiratoire conditie en verwachte levensduur

Verschillende grote studies hebben aangetoond dat er een omgekeerd verband bestaat tussen aërobe fitnesscapaciteit en sterfte. Een recente studie heeft zelfs aangetoond dat er geen bovengrens is. Hoe meer fit je bent, hoe langer je verwachte levensduur (1). Het mechanisme hierachter is tweeledig. Aërobe beweging vermindert het risico op de meeste belangrijke levensstijlziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Dit heeft natuurlijk direct invloed op de verwachte levensduur. 

Bovendien verhoogt aërobe lichaamsbeweging ook de functionele capaciteit, voorkomt ze cognitieve achteruitgang en verbetert ze de levenskwaliteit van de mensen die ze zelf ervaren (2, 3, 8). Factoren die allemaal centraal staan bij het behouden van een doelgerichtheid in het leven en een zelfvoorzienende levensstijl, zelfs op hoge leeftijd.

Aërobe oefening als medicijn

Cardiorespiratoire oefening wordt steeds meer gezien als een manier om medische aandoeningen te behandelen.

Aërobe lichaamsbeweging wordt systematisch gebruikt als preventie en rehabilitatie na hart- en vaatziekten (3). In meer recente tijden heeft nieuw onderzoek aangetoond, dat hetzelfde behandelingseffect relevant is voor vele andere ziekten (4).

Een in 2017 in JAMA gepubliceerde studie toonde aan dat onder de nieuw gediagnosticeerde type 2-diabetici meer dan de helft van de testgroep na een jaar vrij was van medicatie. In deze studie was cardio niet het enige onderdeel van de interventie, maar het was het centrale onderdeel van de fysieke activiteit (5).

Ook als het gaat om aandoeningen die verband houden met de mentale functie, wordt aërobe oefening erkend als een belangrijke factor. 

Bij jongeren en volwassenen verbetert het de cognitieve functie en voorkomt het depressie. 

Voor de meer oudere mensen voorkomt het cognitieve achteruitgang en vermindert het specifiek het risico op de ziekte van Alzheimer en dementie (8).

Sociaal-economische waarde van toenemende bevolkingsconditie

Aangezien een lage aërobe conditie verband houdt met de ontwikkeling van verschillende ziekten en het risico op vroegtijdige sterfte, kunnen initiatieven die erin slagen de aërobe conditie op bevolkingsniveau te verhogen, een enorme impact hebben op de kosten van de openbare gezondheidszorg. De werkelijke economische gevolgen van een verbeterde conditie zijn moeilijk in te schatten, maar in verschillende onderzoeken is gekeken naar de kosten van fysieke inactiviteit in de gezondheidszorg en aangezien een slechte conditie een direct gevolg is van fysieke inactiviteit, kan dit als een relevante benadering worden gebruikt. 

In een studie die in 2016 in Lancet is gepubliceerd, worden de wereldwijde kosten van fysieke inactiviteit geschat op ongeveer 68 miljard dollar, inclusief productiviteitsverliezen als gevolg van aan fysieke inactiviteit gerelateerde sterfgevallen (9). Door het verhogen van de fitheid met slechts een paar procent in het meest inactieve deel van een bepaalde populatie, zullen significante economische effecten worden gezien van verminderde uitgaven voor medicatie, gezondheidszorg, afwezigheid en vervroegde uittreding. De vraag is niet of initiatieven ter verbetering van de conditie van de bevolking het waard zijn om in te investeren? De enige vraag is, hoe kan men initiatieven nemen die daadwerkelijk werken?

Wat is er nodig om een efficiënte aërobe oefening te doen?

Het is bekend dat lichamelijke activiteit met zowel lage als hoge intensiteit grote gezondheidsvoordelen kan opleveren. Echter, lichaamsbeweging met een lage intensiteit vereist langere sessies in vergelijking met een hoge intensiteit, wat tot aanzienlijke verbeteringen kan leiden, zelfs met periodes van zeer korte duur. Interessant is dat hoge intensiteit intervaltraining (HIIT) een haalbare vorm van lichaamsbeweging is gebleken voor de meeste groepen, ook voor mensen met leefstijlziektes (6, 7). Aangezien tijdsbeperkingen vaak worden gegeven als verklaring, of excuus, voor het gebrek aan beweging, is het zinvol om oefenmodaliteiten aan te bieden die zeer tijdsefficiënt zijn.

De optimale strategie voor lichaamsbeweging voor de meeste mensen zou zijn om te voldoen aan de huidige aanbevelingen voor dagelijkse lichaamsbeweging en dit te combineren met wekelijkse sessies van gerichte lichaamsbeweging. Dit zou bij voorkeur gebeuren in de vorm van intervaltraining waarbij hoge inspanningspieken meerdere malen kunnen worden herhaald. Voor de meeste mensen is de eenvoudigste manier om dit te doen door te rennen of gebruik te maken van uitrusting met een lage impact, zoals stationaire fietsen en crosstrainers. Dit is alleen effectief als de uitrusting voldoende werkbelasting biedt om aan de vereiste intensiteiten te voldoen.

Samenvattend

Een hoger niveau van fitness gaat gepaard met een betere kans op een lang gezond leven met een hoge functionele capaciteit - niet alleen fysiek, maar ook mentaal. In het geval van ziekten is aërobe oefening een van de meest effectieve dingen die gedaan kunnen worden om de symptomen te verminderen of de pathologie om te keren. Aërobe oefening kan worden gedaan op een tijdsefficiënte en motiverende manier, wanneer het wordt uitgevoerd op oefenapparatuur die voldoende intensiteitsopties ondersteunt. Op maatschappelijk niveau zijn investeringen die de conditie van de bevolking verbeteren zeer kosteneffectief. 

Referenties

1. Association of Cardiorespiratory Fitness With Long-term Mortality Among Adults Undergoing Exercise Treadmill Testing. Mandsager et al. JAMA Network Open. 2018;1(6)

2. The health benefits of physical activity and cardiorespiratory fitness. BCMJ, vol. 58 , No. 3 , April 2016 , 131-137.  McKinney J, Lithwick DJ, Morrison BN, Nazzari H, Isserow S, Heilbron B, Krahn AD, 

3. An Update on the Role of Cardiorespiratory Fitness, Structured Exercise and Lifestyle Physical Activity in Preventing Cardiovascular Disease and Health Risk. Ozemek C, Laddu DR, Lavie CJ, Claeys H, Kaminsky LA, Ross R, Wisloff U, Arena R, Blair SN. Prog Cardiovasc Dis. 2018 Nov 13.

4. Exercise as medicine - evidence for prescribing exercise as therapy in 26 different chronic diseases. Pedersen BK, Saltin B. Scand J Med Sci Sports. 2015 Dec;25 Suppl 3:1-72. 

5. Effect of an Intensive Lifestyle Intervention on Glycemic Control in Patients With Type 2 Diabetes: A Randomized Clinical Trial. Johansen MY, MacDonald CS, Hansen KB, Karstoft K, Christensen R, Pedersen M, Hansen LS, Zacho M, Wedell-Neergaard AS, Nielsen ST, Iepsen UW, Langberg H, Vaag AA, Pedersen BK, Ried-Larsen M. JAMA. 2017 Aug 15;318(7):637-646. 

6. High-intensity interval training (HIIT) for patients with chronic diseases. Ross LM, Porter RR, Durstine JL. J Sport Health Sci. 2016 Jun;5(2):139-144. 2016 Apr 12.

7. High Intensity Interval Training for Maximizing Health Outcomes. Karlsen T, Aamot IL, Haykowsky M, Rognmo Ø. Prog Cardiovasc Dis. 2017 Jun - Jul;60(1):67-77. 2017 Apr 3.

8. Physical activity, diet, and risk of Alzheimer disease. Scarmeas N, Luchsinger JA, Schupf N, Brickman AM, Cosentino S, Tang MX, Stern Y. JAMA. 2009 Aug 12;302(6):627-37. 

9. Lancet. 2016 Sep 24;388(10051):1311-24. The economic burden of physical inactivity: a global analysis of major non-communicable diseases. Ding D, Lawson KD, Kolbe-Alexander TL, Finkelstein EA, Katzmarzyk PT, van Mechelen W, Pratt M. Lancet. 2016 Sep 24;388(10051):1311-24.